Zviedrijas autoražotājs Volvo Cars ir atteicies no sava plāna līdz 2030. gadam pārdot tikai elektrotransportlīdzekļus, jo ir mazinājies pieprasījums pēc tīri ar baterijām darbināmiem automobiļiem.
Pēc šā paziņojuma trešdien Volvo akcijas samazinājās par vairāk nekā 4 %, un pēdējo sešu mēnešu laikā to vērtība ir samazinājusies par 12 %.
Uzņēmums arī ziņoja par neapmierinošu peļņu par pirmo ceturksni un sniedza vājas vadlīnijas otrā ceturkšņa peļņas paziņojuma laikā.
Tā vietā, lai izvirzītu mērķi kļūt par pilnībā elektrisko automobiļu ražotāju, Volvo tagad plāno, ka līdz 2030. gadam “90 līdz 100 % no tā globālā pārdošanas apjoma veidos elektrificēti automobiļi”, kas ietver pilnībā elektrisku un hibrīda modeļu kombināciju.
Atlikušie 0-10 procenti ļaus nepieciešamības gadījumā izmantot ierobežotu skaitu vieglo hibrīda modeļu.
Volvo joprojām plāno līdz šīs desmitgades vidum ražot 50 līdz 60 % elektrificētu automobiļu, kas ļautu tam kļūt par pilnībā elektrisko automobiļu ražotāju, kad “apstākļi būs piemēroti”.
Uzņēmums norādīja, ka 26 % no tā produktiem ir pilnībā elektriski automobiļi, kas ir vislielākais īpatsvars starp tā premium klases konkurentiem.
Tā kopējais elektrificēto automobiļu īpatsvars, ieskaitot elektromobiļus un plug-in hibrīdautomobiļus, šā gada otrajā ceturksnī veidoja 48 %.
Pieaugošais pieprasījums pēc hibrīdautomobiļiem un tīri elektrisko automobiļu pieejamības samazināšanās ir radījusi spiedienu uz elektrisko automobiļu ražotāju peļņas maržām.
Pazīstamā elektromobiļu ražotāja Tesla peļņas maržas turpina samazināties un kopš 2023. gada palēninās izaugsme.
Izpilddirektors Ilons Masks ir norādījis, ka patērētāji dod priekšroku nevis 100 % elektriskajiem automobiļiem, bet gan hibrīdautomobiļiem.
Vājā patērētāju pieprasījuma un cenu kara ar Ķīnu apstākļos automobiļu ražotāji saskaras ar makroekonomiskiem nelabvēlīgiem faktoriem.
Nozarē valda arī neskaidrība, ko rada ES un ASV noteiktie jaunie importa tarifi Ķīnā ražotiem elektriskajiem transportlīdzekļiem, un Ķīna ir solījusi veikt atbildes pasākumus.
“Ir skaidrs, ka pāreja uz elektrifikāciju nebūs lineāra, un klienti un tirgi pārvietojas ar atšķirīgu pieņemšanas ātrumu,” paziņoja Volvo. “Mēs esam pragmatiski un elastīgi, vienlaikus saglabājot vadošo pozīciju nozarē elektrifikācijas un ilgtspējas jomā.”
Valdības subsīdijas atjaunojamo energoresursu transportlīdzekļiem iepriekš ir stimulējušas patērētājus iegādāties pilnībā elektriskos automobiļus.
Tomēr, beidzoties šo stimulu termiņam un krītot jēlnaftas cenām, pilnībā elektrificēta transportlīdzekļa iegāde ir kļuvusi mazāk pievilcīga.
Volvo Cars, kas pieder Ķīnas uzņēmumam Geely, ir pēdējais no lielākajiem autoražotājiem, kas samazinājis savus vērienīgos plānus par pāreju uz pilnībā elektrisku transportlīdzekļu izmantošanu, lai gan tas joprojām ir apņēmies līdz 2040. gadam sasniegt nulles siltumnīcefekta gāzu emisiju līmeni.
Jūlijā Francijas autoražotāja Renault izpilddirektors Luka De Meo brīdināja, ka klienti vēl nav gatavi pārejai uz akumulatoru darbināmiem transportlīdzekļiem.
Viņš aicināja nodrošināt lielāku elastību grafikā, atsaucoties uz Eiropas pāreju uz zaļo enerģiju un mērķi līdz 2035. gadam pāriet uz elektromobiļiem.
Arī Vācijas luksusa automobiļu ražotājs Porsche samazināja savu mērķi pārdot 80 % pilnībā elektrisko transportlīdzekļu.
Arī citi tradicionālo automobiļu ražotāji, tostarp Ford un Fiat, ir pauduši bažas, ka plāni līdz 2030. gadam ražot tikai elektrotransportlīdzekļus varētu būt pārāk ambiciozi.